wtorek, 25 listopada 2014

Muzeum Archeologiczne w Poznaniu

Witam, wracam po dłuższej przerwie w pisaniu.

W tę sobotę wpadłem z moją lubą do Muzeum Archeologicznego w Poznaniu. Muszę przyznać, że jestem pod wrażeniem tego co poznańskie muzeum oferuje w zakresie egiptologii. Miałem przyjemność oglądać stała ekspozycję o tytule: "ŚMIERĆ I ŻYCIE W STAROŻYTNYM EGIPCIE".

"Galeria Egipska w Muzeum Archeologicznym powstała dzięki współpracy z Muzeum Egipskim i Zbiorem Papirusów w Berlinie oraz Państwowym Muzeum Sztuki Egipskiej w Monachium." Jak możemy wyczytać ze strony www muzeum. Są to organizacje poważane i ich udział oraz naszych polskich egiptologów uczyniła tę wystawę czymś wyjątkowym.

Wchodząc do sali moim oczom ukazało się coś pięknego: odwzorowane malunki naścienne z grobowca Tutanchamona. Od razu przypomniała mi się interpretacja tych malunków, przeczytałem też kilka inskrypcji m.in.: tytuły królewskie Tutanchamona. Po krótce: malowidła przedstawiają ceremonię "otwarcia ust" czyli ożywienia zmarłego. Rytuału tego dokonuje Aj, następca młodego faraona. Wszystko obserwują jego poddani. 

Zamieszczam oryginalne malunki:


Następnie przeszedłem do sali w której znajdowało się wiele zabytków wczesnego i średniego państwa egipskiego. Wazy, biżuteria, figurki uszebti i inne przedstawienia ludzi.

Moją szczególną uwagę przykuły sarkofagi dwóch egipskich kobiet oraz mumia jednej z nich:



Jednak rzecz, która zrobiła na mnie największe wrażenie to dwa papirusy:



Pierwszy to papirus Taatum, należy on do zespołu trzech papirusów wykonanych dla członków rodziny żyjącej na początku Okresu Ptolemejskiego. Papirus ten jest ilustracją do 125 rozdziału "Księgi Umarłych". Sceny "psychostasis"(ważenia duszy), będącej egipskim odpowiednikiem Sądu Ostatecznego. Ukazuje ona Ozyrysa władcę zaświatów i sędziego umarłych, ku któremu zmierza umarła Taatum (w białej szacie z uniesionymi rękoma). Prowadzi ją bogini Maat, uosabiająca ład, sprawiedliwość i porządek. Na wadze umieszczane jest z jednej strony serce a z drugiej pióro prawdy Maat. Gdy serce jest lżejsze od pióra to dusza idzie do krainy Ozyrysa, w przeciwnym razie-gdy jest zbyt ciężkie od grzechów- zostaje zjedzona przez potwora z głową krokodyla.

Drugi papirus to papirus grobowy Szedmut. Przedstawia fragment kompozycji Amduat("o tym co jest w zaświatach"). Przedstawia on ostatni etap podróży(12. godzina w nocy) barki boga słońca Ra(z głową barana, zakończoną dyskiem słonecznym).


Na wystawie znajduje się wiele pięknych dzieł z okresu świetności Egiptu i jest ich na tyle dużo, że ciężko byłoby je opisać w jednym wpisie, Gorąco zachęcam do odwiedzenia tego muzeum jak i innych polskich o tej tematyce, bo naprawdę jest co oglądać. Nie chciałem psuć niespodzianki, więc opisałem tylko kilka z wielu zabytków.

Do następnego razu! Teraz wracam do codziennego dodawania jednego wpisu. :)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz